19 февруари 2009 г.

Нова фасада на гарата в Страсбург

През миналата 2008г. са се навършили 125г. от откриването на сградата на страсбургската гара.

Имал съм възможноста да я видя лично. За съжаление обаче в стария й, 125- годишен вид. Той изглежда така:


Ще си кажете: "нищо особено". Напълно съм съгласен. Проектантите и изпълнителите на новата стъклена фасада обаче наистина имат с какво да се гордеят.





Предполагам, че сте чували за прочутите френски влакове TGV, най- бързите в Европа. Именно те стават причина за новата визия на сградата. Защото новата конструкция е проектирана за "посрещане" на TGV Est (изток), скоростна железница свързваща Страсбург с Париж. Става дума за много голям и важен инфраструктурен проект. Такъв, какъвто заслужава нова "премяна" на тази основна негова гара.


Конструкцията, която разглеждаме, е частично покритие на основната сграда. Основните използвани материали са стомана и стъкло. Стъклото се носи от рамки по овално очертание. Те са изключително леки, поради малкото тегло на стъклото и благоприятната форма на конструкцията. Пространственото укрепване е решено като сложна система от въжета.




Конструкция с такава форма е много ефектна в архитектурен смисъл. Въплъщаването й в конструкция обаче съвсем не е лека задача. Сложната форма предизвиква трудно предвидимо поведение при ветрово натоварване. Проблем, явяващ се при всички нестандартни проекти. Решение именно на този проблем са въжетата, които се виждат на част от снимките. Повечето са оформени стандартно, като Х- връзки, но има и по- сложно разположени, следващи неблагоприятните възможни посоки на вятъра. Проблем поради сложната форма се явява и в изготвянето и асемблирането на голям брой различни елементи.

Досещате се, предполагам, че стъклото не е обикновено. Обичайно прилаганото стъкло е прекалено крехък материал, би застрашило сигурноста на конструкцията.




Модерните материали на ХХI век обаче в случая идват на помощ. Така нареченото "триплекс" стъкло например е образувано от два външни пласта стъкло, а между тях се разполага полимерът PVB (поливинил бутирал). Полимерът има много голяма якост на опън. Трите пласта се съединяват при високи температура и налягане. Изглежда съвсем обичайно. Но не е, повярвайте ми!




Смятам, че тази конструкция е много елегантна и красива. Пример за това какво може да се постигне със съвременни материали и малко въображение!

6 коментара:

Анонимен каза...

Аз не съм съгласен, че гарата в стария си вид е "нищо особено". На мен много ми харесваше, беше в характерен стил, в който бяха и всичките сгради на площада. И беше много красива и от нея се излъчваше някаква непреходност. Била е такава преди векове, сега пак е такава - това на мен ми харесва. А пък общината в Стасбург се чуди за какво да си харчи парите, даде милиони евра, за да разбие целия площад отпред, да прецака движението за повече от година и за да избичи тая спейс-дивотия, която архитектурно няма нищо общо с целия квартал. Това, което ми харесва в проекта е, че засадиха тревичка на площада и дръвчета, който някак са в синхрон със стъклото, то дори ги отразява, това е наистина положително, но ожеше да има зеленина, а гарата да си е в стария вид. Цялостно, не съм доволен от този проект, въпреки че стана по-хубаво, отколкото очаквах.
А статията, както винагхи, е интересна, добре написана и хубава.
Мартин Свиларов

Анонимен каза...

Според мен и стария и новия вид на гарата си имат плюсове и минуси!Но аз мисля, че главната идея на автора не е да определя кое е по-доброто като визия за конкретния обект, а да покаже красотата на новия вид на гарата, защото наистина е нещо необикновено, постигнато с много вкус и умения!Наистина е много ефектно, въпреки че не изглежда нещо свръх трудно, държа да отбележа че всъщност е!Много харесвам такива неща, хем изглеждат много прости, но някак са много хитри и ....абе нямам думи, впечатляващо е!Хем просто - хем гениално!
инж.Трифонова

Анонимен каза...

"Конструкция с такава форма е много ефектна в архитектурен смисъл"
В архитектурен смисъл това си е оранжерия за краставици.

"Пример за това какво може да се постигне със съвременни материали и малко въображение"
Тук съм съгласен...Митко

Unknown каза...

Уау! Изключителна конструкция. Аз също обичам "хитрите" неща :-) Самата конструкция си заслужава вниманието.
Относно визията на старата и новата фасада... Не съм особен привърженик на стъклото и за това малко не съм съгласен с "нищо особената" стара фасада, но все пак тук коментираме конструкцията, а не архитектурата ;-)
Стеф, продължавай да търсиш други интересни конструкции :-)

Стефан Трифонов каза...

Радвам се, че най- накрая постигнах това да имате противоречиви мнения. Това е една от целите ми.
Искам обаче да ви кажа, че съм бил за кратко в Страсбург. Гарата тогава не ме впечатли с нищо. Сега обаче ако я виждах за първи път определено щях да я запомня.
Не споделям мисленето, че градовете трябва да си остават такива, каквито са. В крайна сметка архитектурата трябва да се развива. Още повече че Страсбург си има достатъчно много запазени архитектурни ансамбли.
P.S. Димитре, ако правехме такива "оранжерии", а не стоманобетонните къщички тип "Флинтстоун" сигурно нямаше да живеем в Бедрок!

Анонимен каза...

НЕ СЪМ СЪГЛАСНА, ЧЕ СТАРИТЕ СГРАДИ ТРЯБВА ДА СЕ ЗАПАЗЯТ НА ВСЯКА ЦЕНА. ОСОБЕНО В СЛУЧАЯ. СТАВА ДУМА ЗА НОВ ВИД ВЛАКОВЕ И ТЕ СЪОТВЕТНО ТРЯБВА ДА СЕ ДВИЖАТ СПОРЕД ТЕХНИТЕ ИЗИСКВАНИЯ. ЗНАЧИ ГАРАТА ТРЯБВА ДА СЕ ПОДНОВИ И НАИСТИНА СТАРАТА НЕ МИ ПРАВИ ВПЕЧАТЛЕНИЕ. ТОВА СТЪКЛО МЕ ИЗНЕНАДА ПРИЯТНО. ИЗГЛЕЖДА ЧУДЕСНО.