10 септември 2009 г.

Ларгото, или "Големият социалистически напън"

Здравейте, приятели!

Днешната ни тема може би ще породи смесени емоции в някои от вас. Ще ви занимая с комплекс от три сгради в самия център на софия. Или иначе казано- българският опит за създаване на монументална архитектура в българската столица. Може би някои от вас смятат че ЦУМ, "Шератон" и бившият Партиен дом са грозни мегаломански творения. Чувал съм че стилът им е бил "Сталинска архитектура", че са сиви и подтискащи и т.н.

За щастие аз не съм архитект и не съм длъжен да водя спорове относно естетическите достойнства на дадена сграда. Спорове, в които реално не е ясно кой е прав и кой крив. Затова аз няма да се ангажирам с мнение дали харесвам сградите в ларгото. Но определено смятам, че това е най- сериозният опит за създаване на голям комплекс представителни държавни сгради, издържан в един стил и имащи претенции да спорят за прилагателното "монументални".

Може би повечето от вас вече са свикнали с тези сгради и ги възприемат като част от пейзажа. Но искам да ви напомня, че комплекса е наистина внушителен от строителна гледна точка. Все пак височината на днешното "Народно събрание" е почти 70m, а площта на трите сгради от комплекса е над 60 000m2.

Наистина от гледна точка от 40-те години това е бил един нечуван мега- проект.



Става въпрос за огромна площ, мащабно планиране, строителство в големи мащаби, с размах.




Новата власт в България през 40-те години е имала нужда от символи- ярки, огромни и впечатляващи. А тогава на въпросното място е имало няколко квартала с пазари, дюкянчета и скромни къщи. Премахването им не е било проблем и в началото на 50-те започва строителството на тогавашната българска архитектурна гордост.


Разбира се БКП не е жалила никакви ресурси за своя нов, бляскав дом на властта. Новият проект за Партийния дом, избран от 38 конкурсни разработки, е трябвало да го покаже. Огромни стоманобетонни конструкции с големи отвори, стоманени покривни конструкции на заседателни зали, куполи, арки и какво ли още не! Облицовки от гранит и бял врачански камък, орнаментни мозайки, гипсови отливки и първокачествени ламперии! Изобщо всичко най- добро, което България е можела да произведе. Било е решено да се използват изключително български строителни материали, и то най- добрите. Партията е искала по категоричен начин да демонстрира сила- сила в политиката и мощта на новата българска икономика.









Не знам до колко сте наясно със строителната технология от 50-те години. Но искам да ви кажа, че изграждането на сгради с такива размери е било много трудоемко и предизвикателно начинание. Количеството на ръчния труд е било огромно. Всички кофражи и скелета са били дървени, а те са много друдоемки и елементите им трудно се използват повече от веднъж. Механизацията е била груба и недодялана. За транспорт в рамките на обекта са се изпозвали магарета и човешка ръка. Строителството през всичките шест години е предполагало ежедневни подвизи от ударниците на социалистическия труд.




Факт е, че социализмът в България се провали (и навсякъде другаде). Факт е, че амбициите и проектите на БКП стовариха върху България огромни негативи в началото на 90-те. Факт е, че социализмът е тъмна страница в българската история. И въпреки че ларгото е архитектурен символ на тази епоха, то е уникално за България и представлявало голям строителен подвиг за времето си.



Тези сгради трябва да ни напомнят нещо. Да ни напомнят всеки ден, докато мърморим колко сме недоволни, че някой преди нас се е трудил самопожертвователно и усилено за много по- малко-кухи лозунги!

6 коментара:

Петър Стоянов каза...

Никога не ме е впечатлявала тази сграда, макар и да е хвърлен толкова труд по нея.Не знам защо, архитектите да обеснят, нещо композицията или др. хаха

Sande каза...

Много як постинг. бях забравил колко красива изглежда тази част на центъра без оградите на строежите.
Сега нямам време да съм много дългословен, ама малко по-късно ще споделя няколко мой любими снимки на Ларгото

Митко каза...

Ами...аз бих искал да науча повече за строителната техника-например не всички, които за били в Ларгото знаят, че красивите каменни блокове на Президенството и Парламента са само облицовки-принципно не по-различни от фаянсови плочки в банята.
P.P. Не е нужно да си архитект, за да разискваш красотата на една сграда, всъщност професионалният поглед понякога пречи. В крайна сметка важни са обикновените хора.

Петър Стоянов каза...

Како става, от всички блогове, които следя, твоя е единствения на строителен инженер(какъвто някой ден и аз ще съм), статиите са много интересни :))

Zlati Peshev каза...

Харесва ми площада пред 3-те сгади за Градски
площад - такъв, какъвто София няма!

Тези сгради биха затворили истински градски площад между тях по много
красив начин. Ще се получи един многофункционален площад
- културен, концертен, комуникационнен. Незастроеното постранство мжду сградите е почти правоъгълник с размери 68/180м.

За да доведеш обаче
гостите на столицат да разгледат комплекса,
за който става дума
трябва да им се осигурят наколко неща. Пешеходен достъп,
намаляване на шума от преминаващите автомобили, място, където да спрат и да разгледат от различни ъгли сградите и т.н.

Много ми харесва темата - евала Стефане!

качествени Строителни материали каза...

Да си призная и мен лично тази сграда никога не ме е впечатлявала и не е изниквало в мен някакво по особено чувство за стил, естетика и красота.Ние всички трябва да сме горди, че имаме толкова богата история и минало, което днес можем да видим в някои стари сгради. Единственият проблем е че голяма част от тях, като някои къщи на видни българи, са изоставени и се разпадат и се разграбват. Центъра ни е прекрасен и тук показвате някои добри точки. Но и на мен ми писна да виждам само заградени пространства с тези големи и виоски метални огради.