30 юни 2009 г.

Интересен поглед към Гранд каньон

Няма да се церемоня много много, направо да започваме:

Днес се отправяме към една доста популярна туристическа дестинация- Гранд каньон. Целта ми разбира се не е да ви запознавам с това природно чудо, а да обърна вниманието ви към едно интересно съоръжение, ситуирано там:



Skywalk е стоманена конзолна конструкция, чиято цел е чисто и просто да тласне човека да се окаже на повече от 1200m над пропастта, стоящ върху 5-сантиметров стъклен под. А повярвайте ми- 1200m не е много, това е адски, адски много (много повече от която и да е сграда или съоръжение в света). В това отношение Skywalk е уникален- "най- голямата височина, която човек може да види ПОД краката си"!



Конструкцията на съоръжението е много добре подбрана. Траекторията на издължена подкова е много подходяща за такъв тип конзоли (дори си направих няколко собствени моделчета, за да потвърдя истинноста на твърдението). Около 2/3 от конструкцията е прибрана зад ръба, за да противостои надеждно на конзолната част (това, предполагам, и най- неподготвените го схващат).

Структурата е снабдена с демпфери срещу вибрации от ветрови резонанс и земетръс. Тяхната функция, предполагам, че е по- скоро психологическа. Някои от вас сигурно знаят, че много стари стоманени мостове са изпадали често в КРАТЪК резонанс, но това не е било опасно. В XXI век обаче вече слагаме (не ние, а ТЕ) демпфери, защото иначе психозата на първите минувачи ни е в кърпа вързана :)




Монтаж на конструкцията

И така: На 20m отвъд ръба, на 1200m от дъното, усещането сигурно е невероятно!




2 коментара:

Анонимен каза...

На мен ми се струва, че конструкцията е нарочно масивна и плътна-за психологически ефект. Не съм напълно сигурен, че бих могъл да се кача, всъщност.
Митко

Sande каза...

Я, ама тва построиха ли го?
Една архитектка ми го показа преди няколко години на визулализация. Тогава доколкото си спомням почти се изсмях, зашото ми приличаша на научна фантастика.
И все пак, май в началото беше планирано да стърчи повече от 20 метра, не знам поне на визуализациите ми изглеждаше с други пропорции.
Ама както и да е - много яко е направено, трябва да идем да го видим - 1200 м под краката ти :) добре звучи. Малко не мога да си го представя, честно казано.
Все едно да гледаш София от излитащ самолет, ама без седалка и предпазен колан!